03.10.2010 12:30

Je vôbec možné úbytok hmotnosti udržať?

Naozaj, kolísanie hmotnosti, často nazývané ako „jojo“ efekt je ďalším z problémov , ktorý trápi ľudí zbavujúcich sa zbytočnej záťaže.  Mnoho ľudí, ktorým sa podarilo rôznymi diétami schudnúť,  po nejakom čase naberá pôvodnú hmotnosť, dokonca ju prekročí. V závislosti od ich charakteru a presvedčenia to zopakujú niekoľkokrát a potom definitívne vzdávajú svoj boj v presvedčení že je to zbytočné.

 Za tie roky čo bojujem s obezitou som tým prešiel aj ja. Z vlastných skúseností môžem potvrdiť, že zbaviť sa nadbytočných kilogramov nie je ľahké, ale ešte ťažšie sa javí tento stav trvalo udržať. Ako sa hovorí môžeme vyhrať jednu bitku, ale dôležité je konečné víťazstvo. Ako teda zvíťaziť?

Doktor James M. Rippe, zakladateľ The Rippe Lifestyle Institute, vo svojej knihe Weight Loss That Lasts (Chudnutie ktoré trvá) píše o tom  že je to možné a zároveň aj o  tom ako. Základným kameňom úspechu v trvalom udržaní optimálnej hmotnosti sú podľa neho štyri komponenty: správny  výber potravín a jedál, pravidelná fyzická aktivita, pozitívna zmenu životného štýlu a podpora okolia.

Mnohí si povedia „nič nové pod slnkom“. Nedávno som dostal otázku: „Keď schudnem budem môcť jesť všetko ako predtým?“ Aj ja som kedysi zápasil s touto myšlienkou. Správna otázka je: „ Keď budem robiť všetko tak ako predtým, môžem čakať iný výsledok?“  Tak som postupne začal meniť svoje stravovacie návyky, nie vždy to bolo ľahké, ale nevyhnutné. Napríklad postupne som obmedzoval sladené sýtené nápoje, ktoré obsahujú veľké množstvo zbytočného a nebezpečného cukru.

Nahradil som ich minerálkou a po čase  som znova   „objavil chuť obyčajnej vody“. Namiesto sladkostí mám vždy poruke nejaké ovocie alebo zeleninu a rezeň s majonézovým  šalátom jednoducho stratil svoju vedúcu úlohu.  Objavil som množstvo  potravín a jedál, ktoré sú chutné a zároveň napomáhajú trvalo udržať hmotnosť.  Pri výbere pravidelnej pohybovej aktivity som dlho hľadal tú pravú.

Ak namiesto výťahu použijete  schody, alebo do stánku po noviny skočíte pešo je to výborné. K udržaniu hmotnosti je však odporúčaný aeróbny pohyb 45 až 60 minút.

Je veľmi dôležité aby človeka bavilo to čo robí, nespôsobovalo to časový stres a mohol to robiť denne. Plávanie, bicyklovanie, či posledný hit – zumba.  Ja som si obľúbil chôdzu.  Keď si jednotlivé dieliky skladačky dávate dokopy zistíte, že postupne sa mení váš životný štýl. Podpora vašich najbližších, rodiny, priateľov  a  spolupracovníkov   vám celý proces uľahčí. Uložte  si vo vašej mysli obraz vášho  nového „ja“, ktoré je vašim cieľom.

 

 

—————

Späť