20.01.2013 19:39

Bielou stopou za zdravím.

Najstaršie športy vznikali z prirodzených potrieb človeka a výnimkou nie je ani  lyžovanie. Lyže ako prostriedok používaný k pohybu na snehu sú známe už niekoľko tisícročí. K rozmachu lyžovania však došlo až v druhej polovici 19. storočia keď sa  z bežného používania  postupne stávala ľudová  zábava. Neskôr sa z nej vyprofilovali športové disciplíny, ktoré sú v súčasnosti obľúbeným  spôsobom rekreácie pre  milióny ľudí po celom svete vrátane nášho malého Slovenka. Naša krajina poskytuje hojnosť príležitostí pre zjazdové i bežecké lyžovanie.

Ja som  k bežkám pričuchol na strednej škole. Bola to taká slabšia zima, menej snehu a vytrvalostný beh Biela stopa  predo dvermi. Organizátori sa rozhodli, že preteky nezrušia ale na problematické  úseky trate sa bude   navážať a nahadzovať  sneh ručne. Samozrejme, ak sa dalo uliať zo školy, vždy sme boli medzi prvými a tak nás telocvikár nemusel dlho prehovárať. Možno práve nadšenie a vytrvalosť ľudí, organizátorov i pretekárov, ktoré som vtedy zažil na trati, zažali vo mne lásku k tomuto športu. Začal som  trénovať, spoznávať čaro behu na lyžiach, tú voľnosť pohybu  po bielych stopách i príchuť dobrodružstva prešliapavajúc nové nepoznané trasy. O niekoľko rokov som stál na štarte pretekov i ja. Celkovo to bolo osem krát. Za tie roky mi beh na lyžiach dal neskutočne veľa, nielen kondične ale i mentálne. Zážitky a vnemy ostávajú  hlboko v našom podvedomí. Snehové vločky v mrazivom tichu alebo slnkom zaliata biela pláň, to sú obrazy ktoré  mám navždy uložené.

Objektívne príčiny alebo subjektívne výhovorky . V tejto chvíli to nie je podstatné, ale faktom je, že niekoľko rokov som nestál na lyžiach. Iba minulej zimy som utrel prach z mojej lyžiarskej výstroje a postavil sa znovu do stopy. Ak ste to ešte neskúsili možno práve teraz je najlepší čas začať. Dôvodov prečo sa nájde veľa. Beh na lyžiach vo svojej základnej alebo turistickej forme je aeróbna činnosť, ktorá posilňuje srdcovo cievny systém, dýchacie orgány, priaznivo pôsobí na metabolizmus a celkovú kondíciu, pretože sa pri ňom zapájajú takmer všetky svaly nášho tela. Nezanedbateľné sú aj pozitívne účinky na psychiku človeka. Nemajte obavy či to zvládnete. Výber trate, intenzita a dĺžka pohybu je vo vašich rukách. Ďalšou výhodou behu na lyžiach v porovnaní so zjazdovým lyžovaním je nižšia finančná náročnosť výstroje. Pokiaľ to chcete naozaj iba vyskúšať môžete si výstroj požičať. Väčšina lyžiarskych stredísk túto službu poskytuje.

Niekoľko dobrých rád pri výbere výstroje. Základom sú samozrejme lyže.  V prvom rade sa musíme rozhodnúť akú techniku budeme používať, klasickú alebo  korčuliarsku. Osobne používam klasickú techniku pretože je šetrnejšia ku kĺbom a mám pri nej pocit pohody. Podľa zvolenej techniky  sa určuje  správna dĺžka lyží. Lyže pre klasickú techniku sú spravidla o 10 – 15 cm dlhšie .  Niektorí začiatočníci si vyberajú kratšie lyže v domnienke, že sú ľahšie ovládateľné. Je na tom niečo pravdy pri zmene smeru jazdy, ale je to na úkor sklzu a stability. Lyže by mali byť o  20 až 30 cm dlhšie ako je výška postavy. Podstatná je aj tvrdosť lyže. Napríklad ak ste ťažší a mäte mäkké lyže pretlačíte lyžu a na stúpaciu zónu čím veľmi spomalíte sklz. Naopak ak ste ľahší a nedokáže prešliapnuť lyžu k snehu budete mať problém pri stúpaní. Dĺžku palíc pre rekreačných lyžiarov vypočítate ak výšky postavy vynásobíte 0,81 alebo ešte jednoduchšie ,  palice by mali od podložky dosahovať do podpažnej jamky. Topánky  musia sedieť s použitým typom viazania. Čo sa týka oblečenia vystačíte v začiatkoch s bežným zimným vybavením . Veľmi dôležité je správne navoskovanie lyží. To je vec,  ktorú ťažko vtesnať na jednu stránku. Je to hotová veda o ktorej vám bežkári budú rozprávať celé hodiny.  Množstvo užitočných informácií  nájdete aj na internete alebo si nechajte poradiť od odborníkov.  V serióznej požičovni lyží vám určite poradia, prípadne pomôžu s navoskovaním lyží. Pri turistických klasických lyžiach kde je stúpacia zóna upravená šupinkami alebo vrúbkami sa táto časť nevoskuje.

Dostatočne vybavení a dobre naladení sa môžete vydať na  potulky bielou  stopou za zdravím a dobrodružstvom. Pre začiatočníkov sú najvhodnejšie terény v ktorých sa rovinky striedajú s miernym stúpaním i klesaním. Zvládnutie strmších zjazdov si vyžaduje už dostatočnú kondíciu a najmä lyžiarsku techniku. V tomto období sú snehové podmienky dobré takmer vo všetkých lyžiarskych strediskách. Ja som vyrastal na Kremnických vrchoch, ale našiel som krásne terény aj na Liptove alebo v okolí Košíc. Inšpirovať sa môžete aj na stránke www.bezkar.sk , kde nájdete tiež informácie o aktuálnom stave vybraných bežeckých tratí. Prajem vám veľa krásnych zážitkov.

—————

Späť